تبلیغات
مهدویت - سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام محمد باقر علیه السّلام‏
مهدویت
اللهم عجل لولیك الفرج

از «محاسن» نقل است كه حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام فرمود: انا مِنَ الرّافِضَة وَ هُوَ مِنّى، قالَها ثَلاثاً.

 

 

 

بسم الـله الرحمن الرحیم

سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام محمد باقر علیه السّلام‏ و روایاتی از حضرت باقر علیه السلام

سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام محمد باقر علیه السّلام‏

صفات و نشانه‏هاى شیعه اهل البیت علیهم السّلام‏

قال الباقر علیه السلام: انامِنَ الرّافِضَة وَ هُوَ مِنّى

روایتى از امام محمّد باقر علیه السّلام در مورد حوض كوثر و شفاعت پیامبر از شیعیان

مقاله ذیل به مناسبت هفتم ذی الحجة الحرام، سالروز شهادت امام محمّد باقر علیه السلام تقدیم نظر شریف خوانندگان می گردد. گفتنی است این مقاله شمه ای از مطالب ارزشمندی است که مرحوم علامه آیة الـله حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی رضوان الـله علیه در آثار خویش از تاریخ زندگانی و احادیث نورانی امام محمّد باقر علیه الصلوة و السلام بهره گرفته اند.


سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام محمد باقر علیه السّلام‏

مرحوم علامه طهرانی رضوان الـله علیه در کتاب شریف امام شناسى (جلد ‏16، ص 194) در خصوص سیر علوم و تاریخ شیعه در عصر امام محمد باقر علیه السّلام‏ چنین آورده اند:

آیة الـله حاج شیخ محمّد حسین مظفّر- أعلى الـله درجته السَّامیة- در كتاب «تاریخ الشِّیعة» گوید: شیعه در زمان حضرت امام محمد باقر علیه السّلام [آن حضرت سلام الـله علیه در مدینه منوّره سنه 57 از هجرت تولد یافت، و در واقعه كربلا چهار ساله بود، و به دست هشام بن عبد الملك با تصدّى عامل خود در مدینه در هفتم از شهر ذى الحجة الحرام سنه 114 و یا 117 با القاء سمّ شهید گردید و در قبرستان بقیع با عمویش و پدرش مدفون شد.] از ناحیه بنى امیّه در تنگى و ضیق شدید نبود به مثابه ضیق و تنگنائى كه پیش از عصر آن حضرت در آن بوده‏اند.

در زمان حضرت كاروان ها به سوى وى براى سیراب شدن، و به نهایت مكیدن از آبشخورهاى دانش و معارف او از نقاط بعیده به راه مى‏افتاد. در عصر وى روایت و راویان از او بسیار گردیدند، و روایت و حدیث از او به مقدار معتنابهى از آباء گرامى سابقش فزونى گرفت.

حدیث باقرى در هر قطرى از اقطار منتشر گشت، تا به جائى كه جابر جُعْفى كه از موثّقین راویان و أعاظم ناقلین أحادیث مى‏باشد، تنها از او هفتاد هزار حدیث نقل نموده است. جابر از حاملین علوم اهل البیت بوده است. وَ عِلْمُهُمْ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یَحْتَمِلُهُ إلَّا نَبِىٌّ أوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أوْ مُؤمِنٌ امْتَحَنَ الـله قَلْبَهُ لِلإیمَان همان طور كه در نصّ حدیث وارد شده است. [این احادیث بسیار است و با تعبیرات مختلفى وارد است و به حدّ استفاضه مى‏رسد آنها را مجلسى- رضوان الـله علیه- در ج 1، از «بحار» طبع كمپانى از ص 117 تا ص 126 تحت عنوان «باب إنَّ حدیثهم: صعبٌ مستصعبٌ و انّ كلامهم ذو وجوه كثیره و فضل التّدبّر فى أخبارهم و التّسلیم لهم و النّهى عن ردّ أخبارهم» آورده است. صَعْب به حیوان سركش و شموس گویند كه كسى نمى‏تواند بر آن سوار گردد در مقابل ذلول كه مراد از آن حیوان رام است. و مُسْتَصْعب حیوانى را گویند كه چون آن را ببینند از آن فرار كنند از شدّت حدّت و بیم گزند آن. و معنى حدیث این طور مى‏شود: به درستى كه حدیث ما سخت و مشكل و غیر قابل دسترس و نیز سخت و مشكل شمرده شده و غیر قابل دسترسى انگاشته شده مى‏باشد به طورى كه هیچ كس نمى‏تواند آن را متحمّل گردد و بردارد مگر آنكه فرشته مقرّبى باشد و یا پیامبر مرسلى و یا بنده مؤمنى كه خداوند قلب او را به تحمّل ایمان آزمایش نموده باشد. ما در دوره علوم و معارف اسلام در قسمت 2 «امام شناسى» در ج 5 از مطبوع ص 109 تا ص 111 در متن بعضى از این اخبار را ذكر نمودیم و در تعلیقه نیز توضیح بیشترى داده شده است.]

در حدیثى كه از جابر روایت است وى گوید: عِنْدِى خَمْسُونَ ألْفَ حَدِیثٍ، مَا حَدَّثْتُ مِنْهَا شَیْئاً. كُلُّهَا عَنِ النَّبِىِّ صلى الـله علیه و آله مِنْ طَرِیقِ أهْلِ الْبَیْتِ.

 «نزد من پنجاه هزار حدیث موجود مى‏باشد كه من یكى از آنها را هم بیان ننموده‏ام. همه آن احادیث از پیغمبر اكرم است از طریق اهل بیت.»

تنها محمد بن مسلِم از حضرت امام باقر بخصوص سى هزار حدیث روایت‏ كرده است.

بَه بَه! شما چه بزرگمردانى هستید! چقدر ظروف علم شما صلاحیّت دارد تا آن مقادیر عظیمه از علوم اهل البَیْت را در برگیرد! آن هم آن علوم صَعْب و مُستصعب را! آرى این امرِ بدیعى نیست، چرا كه: النَّاسُ مَعَادِن.

در عصر حضرتش علمائى از رجال حدیث به ظهور رسیدند كه یگانه تكیه گاه شیعه بر احادیث آنان نه تنها در آن زمان، بلكه در اعصار آتیه بوده‏اند. آنان در محضر حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام مقام والاترى را حائز بوده‏اند. حضرت بر ایشان نظر عطوفت و مرحمت مى‏فرمود، و با احترام و ملایمت و مرافقت سلوك مى‏فرمود. و درباره آنها از حضرت مدائح جلیله‏اى صادر گردیده است، أمثال جابر، و محمد بن مسلم، و زُرارَه، و حُمْران دو پسران أعْیَن، و ابن أبى یَعْفُور، و بُرَیْدِ عِجْلى، و سُدَیْر صَیْرَفى، و أعْمَش، و أبو بَصیر، و مَعْروف بن خَرَّبوذ و بسیارى دگر از غیر ایشان، همان طور كه شعراى پهلوان و عالى مرتبتى ظهور نمودند أمثال كُمَیت كه آثار خالده ایشان تا امروز زینت بخش صفحات تاریخ مى‏باشد.

مرحوم علامه رضوان الـله علیه در مقالی دیگر (امام شناسى، ج‏ 16، ص 253) این مطلب را هم خاطر نشان می کنند که:

در زمان حضرت امام محمد باقر علیه السّلام گرچه به واسطه گسترش روایت و تفسیر و حدیث و عرفان در مكتب علمى او این حقیقت به ظهور مى‏رسید، ولى چنان نبود كه یكسره مطلب منكشف گردد، و روشن شود كه حقیقت اسلام و دین و نبوّت و خلافت و امامت چیز دگرى مى‏باشد كه توده مردم را از آن بهره‏اى نیست. اوَّلین كس كه سِرِّ ولایت و حقیقت نبوَّت را براى عامّه مردم منكشف كرد امام به حقّ ناطق جعفر بن محمد الصَّادق- علیه أفضل السَّلام و الصَّلوة- بود.

صفات و نشانه‏هاى شیعه اهل البیت علیهم السّلام‏

علامه آیة الـله حسینی طهرانی قدس سره در جلد سوم کتاب شریف امام شناسى (ص 87) صفات و نشانه های شیعیان را چنین بیان می دارند:

از مرحوم صدوق در كتاب «توحید» از حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام روایت است كه فرمود: انِّما شیعَتُنا مَنْ شَیَّعَنا، وَ اتَّبَعَ آثارَنا، وَ اقْتَدى بِاعْمالِنا.

 «حقّاً كه فقط شیعیان ما كسانى هستند كه از ما پیروى كنند و گام خود را به جاى گام ما گذارند، و از آثار و اخلاق ما متابعت كنند، و اقتدا به كردار ما بنمایند».

و از «قرب الاسناد» حمیرى روایت است كه حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: امْتَحِنُوا شیعَتَنا عِنْدَ مَواقیتِ الصَّلاة كَیْفَ مُحافَظَتُهُمْ عَلَیْها، وَ الى اسْرارِنا كَیْفَ حِفْظُهُمْ لَها عِنْدَ عَدُوِّنا، وَ الى امْوالِهِمْ كَیْفَ مُواساتُهُمْ لِاخْوانِهِمْ فیها.

 «شیعیان ما را در اوّل وقتهاى نماز امتحان كنید كه چگونه است مراقبت و محافظت آنها بر آن اوقات، و دیگر آنكه چگونه اسرار ما را در نزد دشمنان ما حفظ میكنند، و دیگر آنكه مواساتشان در اموال خود با برادران دینى آنها چگونه است».

و از كتاب «كافى» نقل است با اسناد خود از جابر بن یزید جعفى (ره) از حضرت امام باقر علیه السّلام كه: قالَ لى: یا جابِرُ أَ یَكْتَفى مَنْ یَنْتَحِلُ التَّشَیُّعَ انْ یَقُولَ بِحُبِّنا اهْلَ الْبَیْتِ؟ فَوَ الـله ما شیعَتُنا الّا مَنِ اتَّقَى الـله وَ اطاعَهُ وَ ما كانُوا یُعْرَفوُنَ الُا بالتَّواضُعِ وَ التَّخَشِعُّ وَ الْامانَة وَ كَثْرَة ذِكْر الـله وَ الصَّلاة و الصَّوْمِ وَ الْبِرِّ بِالْوالِدَیْنِ وَ التَّعَهُّدِ لِلْجیرانِ مِنَ الْفُقَراءِ وَ اهْلِ الْمَسْكَنَة وَ الْغارِمینَ وَ الْایْتامِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ تِلاوَة الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْالْسُنِ عَنِ النّاسِ الّا مِنْ خَیْرٍ وَ كانُوا امَناءَ عَشایِرِهِمْ فِى الْاشْیاءِ. قالَ جابِرٌ: فَقُلْتُ: یَا ابْنَ رَسُولِ الـله ما نَعْرِفُ الْیَوْمَ احَداً بِهَذِهِ الصِّفَة!

فَقالَ علیه السّلام: یا جابِرُ لا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذاهِبُ، حَسْبُ الرَّجُلِ انْ یَقُولَ احبُّ عَلِیًّا وَ اتَوَلّاهُ ثُمَّ لا یَكُونُ مَعَ ذلِكَ فَعّالًا؟ فَلَوْ قالَ: انّى احِبُّ رَسُولَ الـله- فَرَسُولُ الـله خَیْرٌ مِنْ عَلِىّ- ثُمَّ لا یَتَّبِعُ سیرَتَهُ وَ لا یَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ ایّاهُ شَیْئاً، فَاتَّقُوا الـله وَ اعْمَلُوا لِما عِنْدَ الـله، لَیْسَ بَیْنَ الـله وَ بَیْنَ احَدٍ قَرابَة، احَبُّ الْعِبادِ الَى الـله عَزَّ وَ جَلَّ اتْقاهُمْ وَ أعْمَلُهُمْ بِطاعَتِهِ، یا جابِرُ فَوَ الـله ما یُتَقَرَّبُ الَى الـله تَبارَكَ وَ تعالى الّابِالطّاعَة، وَ ما مَعَنا بَراءَة مِنَ النّارِ وَ لا عَلَى الـله لِاحَدٍ مِنْ حُجَّة، مَنْ كانَ لِلّهِ مُطیعاً فَهُوَ لَنا وَلِىٌّ، وَ مَنْ كانَ لِلّهِ عاصِیاً فَهُو لَنا عَدُوٌّ، لا تُنالُ وِلایَتُنا الّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.

 «جابر گوید: حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام به من فرمود: اى جابر آیا براى تشیّع همین بس است كه كسى ادّعا كند محبّت ما اهل بیت را؟ سوگند به خدا كه شیعیان ما نیستند مگر افرادى كه تقواى خدا پیشه گیرند و او را اطاعت كنند. شیعیان ما شناخته نمى‏شوند مگر به تواضع و خشوع دل، و نگاهدارى امانت، و به زیاد یاد خدا كردن، و به زیاد روزه گرفتن، و نماز خواندن، و احسان به پدر و مادر نمودن، و مراعات فقراى از همسایگان را نمودن، و از حال آنها با خبر بودن، و از حال مسكینان و قرض داران و یتیمان با اطّلاع بودن، و به آنها رسیدگى كردن، و در گفتار از راستى تجاوز نكردن، و تلاوت قرآن كردن و زبان را از گفتگوى با مردم مگر چیزهائى كه راجع به خیر آنها است بازداشتن، و افراد امین و مورد اعتماد اقوام خود بودن در همه چیزها.

جابر گوید: عرض كردم اى فرزند رسول خدا ما در امروز كسى را به این صفت كه بیان مى‏فرمائى نمى‏شناسیم.

حضرت فرمود: اى جابر آراء و مذاهب فكر تو را خراب نكند و تو را در شكّ در نیاورد. آیا براى انسان همین قدر كافى است كه بگوید: من على را دوست دارم و ولایت امر او را قبول دارم و در عین حال عمل به دستورات او نكند؟ و اگر كسى بگوید: من رسول خدا را دوست دارم- با آنكه معلوم است كه رسول خدا از على بهتر است- در صورتى كه عمل به سنّت رسول خدا نكند این محبّت و دوستى براى او فائده‏اى ندارد. بنابراین تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل بنمائید. بین خدا و كسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوبترین بندگان در نزد خدا پرهیزكارترین آنهاست، و عامل‏ترین آنها به دستورات خدا. اى جابر سوگند به خدابنده‏اى نمى‏تواند به خدا نزدیك گردد مگر به فرمانبردارى از اوامر او، و با ما چنین قدرت و اختیارى نیست كه كسى را از آتش برى سازیم، و هیچ بنده‏اى بر خدا نمى‏تواند حجّتى اقامه كند. كسى كه مطیع خدا باشد او دوست ماست، و كسى كه گناه كند او دشمن ماست، و كسى را قدرتى نیست كه به ولایت ما برسد مگر به عمل صالح و اجتناب از افعال ناپسند.»

قال الباقر علیه السلام: انامِنَ الرّافِضَة وَ هُوَ مِنّى / اسمی که خدا به شیعیان اطلاق کرد

مرحوم علامه همچنین در مبحثی دیگر (امام شناسى، ج‏3، ص 113) در خصوص اطلاق «رافضه به شیعیان » چنین آورده اند:

و نیز از «محاسن» نقل است كه حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام فرمود: انامِنَ الرّافِضَة وَ هُوَ مِنّى، قالَها ثَلاثاً.

«من از رافضه هستم و رافضه از من است، این جمله را حضرت سه بار تكرار فرمود.»

و نیز از «محاسن» نقل است از ابو بصیر قالَ: قُلْتُ لِابى جَعْفَرٍ علیه السّلام جُعِلْتُ فِداكَ اسْمٌ سُمِّینا بِهِ اسْتَحَلَّتْ بِهِ الْوُلاة دِماءَنا وَ امْوالَنا وَ عَذابَنا، قالَ: وَ ما هُوَ قالَ: الرّافِضَة، فَقالَ ابُو جَعْفَرٍ علیه السّلام: انَّ سَبْعینَ رَجُلًا مِنْ عَسْكرِ فِرْعَوْنَ رَفَضُوا فِرْعَوْنَ فَاتَوْا مُوسى‏ علیه السّلام فَلَمْ یَكُنْ فى قَوْمِ مُوسى‏ احَدٌ اشَدَّ اجْتِهاداً وَ اشَدَّ حُبّاً لِهارُونَ مِنْهُمْ فَسَمّاهُمْ قَوْمُ مُوسى‏ الرّافِضَة، فَاوْحَى الـله تَعالى‏ الى‏ مُوسى‏ علیه السّلام: انْ اثْبِتْ لَهُمْ هذَا الْاسْمَ فِى التَّوْراة فَانّى نَحَلْتُهُمْ، وَ ذلِكَ اسْمٌ قَدْ نَحَلَكُمُوهُ ال له.

«ابو بصیر گوید: به حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام عرض كردم: فدایت شوم براى ما اسمى گذارده‏اند كه به واسطه آن، حاكمان و والیانِ حكومت خون ما و اموال ما را حلال كرده‏اند و هر گونه عذاب و شكنجه را در حقّ ما روا مى‏دارند.

حضرت فرمود: آن اسم چیست؟ عرض كرد: رافضه.

حضرت فرمود: هفتاد نفر از لشكر فرعون جدا شده و بدعت‏ها و سنّت‏هاى فرعون را ترك كردند و به موسى پیوستند و به اندازه‏اى مطیع و منقاد اوامر موسى بوده و نسبت به هارون برادر و وصىّ موسى محبّت و علاقه داشتند و در راه دین خدا كوشش مى‏كردند كه در میان قوم موسى كسى مانند آنها نبود، قوم موسى آنها را رافضه نام نهادند، خداوند تبارك و تعالى به حضرت موسى علیه السّلام خطاب كرد: این اسم را براى آنان باقى بدار، من این اسم را به آنها عطا كرده‏ام. اى ابو بصیر این اسمى است كه خدا به شما عنایت فرموده است.»

و در «كافى» نیز از ابو بصیر نظیر این روایت به طور مشروح و مبسوط روایت شده است.

روایتى از امام محمّد باقر علیه السّلام در مورد حوض كوثر و شفاعت پیامبر از شیعیان

مرحوم علامه حسینی طهرانی رضوان الـله علیه در جلد نهم کتاب نفیس معاد شناسى (ص، 437) روایتی را بدین عبارت آورده اند که:

در كتاب «بشارة المصطفى» و «مجالس» مفید و «أمالى» شیخ طوسى روایت كرده‏اند، از مفید، از ابن قولویه، از حسین بن محمّد ابن عامر، از مُعَلّى بن محمّد، از محمّد بن جمهور عَمِّى، از ابن محبوب، از أبو محمّد وابِشى، از أبو وَرْد كه گفت: از حضرت إمام محمّد باقر علیه السّلام شنیدم كه مى‏گفت:

چون روز قیامت بر پا شود، خداوند همه مردم را عریان و پابرهنه در زمین هموارى جمع می كند؛ و آنها را در راه محشر به قدرى متوقّف می دارند كه همگى عرق بسیارى مى‏كنند و نفَس‏هاى آنان به شدّت میزند، و به قدرى كه خداوند اراده كرده است درنگ مى‏كنند؛ و این است معناى گفتار خداوند تعالى: فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا. [آیه 108، از سوره 20: طه‏]

 «و در آن وقت (اى پیامبر) نمى‏شنوى مگر صداى آرام و بدون صوت را.»

در این حال منادى از عرش ندا می كند: كجاست پیامبر امّى؟ خلائق می گویند: این صداى تو به همه رسید و همه شنیدند، آن پیامبر را با اسمش صدا كن!

منادى ندا می دهد: كجاست پیامبر رحمت: محمّد بن عبد الـله؟ رسول الـله صلّى الـله علیه و آله و سلّم بر پا مى‏ایستد، و از همه مردم جلوتر مى‏آید تا اینكه مى‏رسد به حوضى كه طول آن به قدر مسافت ما بین أیْلَة و صَنْعَاء مى‏باشد، و در كنار حوض مى‏ایستد. و پس از آن صاحب شما را ندا مى‏كنند؛ او هم به جلو مى‏آید، و در برابر مردم با رسول الـله وقوف مى‏كند.

و سپس به مردم اجازه داده مى‏شود، و آنان به حركت در مى‏آیند. و در آن وقت، مردم به دو دسته تقسیم مى‏شوند: جماعتى در حوض وارد مى‏شوند، و جماعتى را از حوض دور مى‏كنند و چون رسول الـله صلّى الـله علیه و آله و سلّم ببیند كه از محبّان ما أهل بیت كسى را از حوض دور كنند گریه می كند و می گوید: اى پروردگار من! شیعه علىّ! اى پروردگار من! شیعه علىّ!

در این حال خداوند فرشته اى را مى‏گمارد كه از آن حضرت بپرسد: اى محمّد! سبب گریه شما چیست؟!

رسول الـله می گوید: چگونه نگریم بر جماعتى كه از شیعیان برادرم علىّ بن أبى طالب هستند، و من آنان را مى‏نگرم كه از حوض دورشان كرده‏اند، و به جانب أصحاب دوزخ روان ساخته‏اند!؟

خداوند عزّ و جلّ می گوید: اى محمّد! من از گناهان آنها گذشتم، و همه را به تو بخشیدم. و من آنان را به تو و به كسانى كه از ذرّیّه تو هستند، و آنان آن ذرّیّه را دوست دارند و ولایت آنها را برعهده گرفته‏اند، ملحق ساختم، و آنها را از زمره و جمعیّت تو قرار دادم و در حوض تو وارد كردم و شفاعت تو را درباره آنان پذیرفتم و تو را بدین جهت مكرّم و گرامى داشتم.

و حضرت باقر: محمّد بن علىّ بن الحسین علیهم السّلام گفتند: در آن روز چه بسیار از مردان و زنان گریه كننده اى كه چون این جریان را ببینند، فریاد مى‏زنند: یا مُحَمَّداه! و هیچ یك از موالیان ما و از محبّان ما نمى‏ماند مگر آنكه در حزب ما قرار مى‏گیرد و با ما وارد در حوض ما مى‏شود.

 

منبع: سایت متقین






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:00 ق.ظ
Does your website have a contact page? I'm having trouble locating it but,
I'd like to shoot you an e-mail. I've got some suggestions for your
blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.
شنبه 14 مرداد 1396 11:05 ب.ظ
hello there and thank you for your information – I've definitely picked up something new from right here.
I did however expertise several technical issues using this site, since
I experienced to reload the site a lot of times previous
to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK?

Not that I am complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and could damage your quality score if advertising and marketing with Adwords.
Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for a
lot more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again very soon.
جمعه 25 فروردین 1396 02:56 ق.ظ
Everyone loves what you guys tend to be up too.

This type of clever work and coverage! Keep up the awesome works guys I've included you guys to our blogroll.
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:26 ب.ظ
Undeniably believe that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the web the simplest thing to be aware of.
I say to you, I definitely get irked while people think about
worries that they plainly don't know about.
You managed to hit the nail upon the top and
defined out the whole thing without having side-effects ,
people could take a signal. Will probably be back to get more.

Thanks
جمعه 18 فروردین 1396 03:21 ب.ظ
I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found
any interesting article like yours. It is pretty worth enough for
me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.
چهارشنبه 16 فروردین 1396 09:28 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I acquire in fact
enjoyed account your blog posts. Anyway I'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

منتظر ظهور
سلام علیکم _ اللهم عجل لولیک الفرج _شما با نظرات خود می توانید این وبلاگ و مطالب ومقالات آنرا تقویت کنید و می توانید مطالب دلخواه خود را در قسمت نظرات پیشنهاد دهید تا در اسرع وقت اقدام به انتشار آن نماییم .انشاءالله همگی از منتظران واقعی امام زمان (عج) باشیم .این هم ایمیل :
has.askari@gmail.com
مدیر وبلاگ : حسن عسکری
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :